Det finns en del produkter och tjänster som det måste vara riktigt svårt att göra reklam för. Tänk till exempel på en begravningsbyrå vars tjänster man knappast vill tänka på i vardagen eller bli påmind om i sorgen när man ska försöka få andrum framför TV:n. En del produkter och tjänster vill vi helt enkelt inte tänka på, hur ska man hantera det som företagare?

Andra branscher har produkter och tjänster som är kontroversiella eller ifrågasatta och som kan uppröra tittarna, ta till exempel reklam för alkohol, sms-lån och spel.

Jag ska försöka sammanfatta varför vissa produkter kan vara svåra att marknadsföra:

  • Man säljer en produkt eller tjänst som fyller ett behov folk inte vill tänka på eller bli påminda om när de tittar på fredagsunderhållningen eller läser sin veckotidning, till exempel mens- och inkontinensskydd och begravningshjälp.
  • Man vill göra reklam för en produkt eller tjänst som människor inte är så intresserad av, exempelvis ekonomi.
  • Produkten eller tjänsten man vill göra reklam för är problematisk och föremål för debatt, till exempel snus, cigaretter, alkohol, spel, sms-lån. Produkter som personer kan missbruka och fara illa av.

Vad kan man då göra om man vill göra reklam för en produkt eller tjänst som är problematisk? Jag tänker att det bästa är att tänka på hur och när man gör reklamen. Att göra reklam för en begravningsbyrå mitt i pausen i fredagsunderhållningen kanske inte är det optimala tillfället, medan det skulle fungera bättre i en dagstidning eller under en reklampaus till ett mer passande program. Enligt mig är det bättre att se till att synas på de platser där de potentiella kunderna letar information när ens nära har gått bort och man måste arrangera en begravning, inte att trycka ned reklamen i halsen på folk när de verkligen inte vill ha den.

Att tänka på var och när reklamen visas tror jag är en viktig nyckel för att inte uppröra med sin reklam i onödan och därigenom få motsatt effekt. Jag tror också den nya trenden med branded content är en lösning på problemet, mer om branded content kan du läsa i förra inlägget. Då kan man marknadsföra sitt varumärke i ett passande sammanhang och till en publik som är intresserad av det ämnesområde som produkten eller tjänsten tillhör.

Att vända sig till rätt publik är något som reklamare jobbat med länge. Det är ju ingen slump att man inte hittar reklam för smink i en biltidning. Istället försöker man ofta nå ut på ställen där den tilltänkta målgruppen finns.

Om man har en ”tråkig” produkt eller tjänst så är humor ett bra vapen att ta till för att nå fram till tittarna. Det är ett beprövat knep som kom till Sverige någon gång på 60-talet tror jag.

Själv gillar jag humoristisk reklam, men det är inte alltid humorn passar så det gäller att välja rätt ämnen att skämta om och driva med. Ett ämne där det funkade var Riksgäldens premieobligationer som marknadsfördes med humoristiska reklamfilmer om dåliga förlorare. Mellan 2009 – 2012 vann Riksgäldens reklamkampanjer hela 12 guldägg. Samtliga kampanjer skapades av reklambyrån Storåkers McCann. I reklamerna medverkar olika kändisar och temat är som sagt dåliga förlorare.

Vill du veta mer om riksgäldens obligationer så kan du läsa mer om dem på den här sidan.

En annan aktör på ekonomimarknaden som använde humor för att locka kunder genom att dels sponsra tv-serien Solsidan, men också genom att göra egna Solsidan-inspirerade reklamfilmer var Skandia. Något guldägg blev det inte för kampanjen, inte vad jag vet i alla fall, men den var rolig.