Nostalgisk reklam

Att dekorera hemmet med gamla reklamannonser är i dag inget konstigt, det är ju retro och tom ”god smak” i dagens läge. Det finns gamla nostalgiska reklamtryck att köpa på många olika ställen och storleken varierar från vykortsformat och uppåt.

Det är roligt att kolla på gamla reklamannonser som bevarats för eftervärlden. En del skulle aldrig ha gått igenom i dag av diverse olika anledningar. Gummans tvättpulver marknadsfördes 1930 med en svartvit reklambild på en handtvättande kvinna och citatet ”de´ä´ändå de´ bästa.” Längst ner på bilden stod tvättkorgen och en bild på tvättmedelsförpackningen. I dag hade man aldrig marknadsfört en produkt med namnet Gummans tvättpulver eftersom det skulle upplevas som ett sätt att cementera de gamla könsrollerna om att kvinnan ska ta hand om hemmet. Företaget som sålde tvättpulvret hette Eneroth & Co Göteborg.

Men det finns också en hel del likheter. Att försöka sälja produkter med vackra kvinnor och bar hud är inget nytt påhitt! Samma sak när det gäller humor, det är inte heller en nyhet i reklambranschen. Ett bra exempel som innehåller bägge delarna är Cloettareklamen för halstabletten Tulo special. I reklamannonsen syns en storbystad blondin, en tablettask och rubriken ”Tulo special är bra för bröstet!”, då svarar blondinen ”Tack då tar jag två”, med tydlig bröstanspelning. Roligt men kanske inte hade funkat i dagens läge, kan tänka mig att det skulle blivit uppror på Facebook, tidningarna hakar då på osv. Alla reklam är faktiskt inte bra reklam, speciellt inte i dagens sociala värld.

Skönhetsreklamens historia sträcker sig även den långt tillbaka i tiden. På 50-talet kunde man hitta annonser om antirynkkrämer och bantningsmetoder. Jag hittade också en 50-talsannons om någon märklig makapär som skulle göra brösten större och fastare, Star massosein hette den. Om den funkade vet jag inte, men vi kan ju konstatera att reklamen idag handlar om bröstimplantat med hjälp av kirurgi och inte med hemmamaskiner.

Jag tycker det skulle vara intressant att lära mig mer om hur skönhetsprodukter marknadsförts under historien och funderar på att köpa boken Reklam och hälsa: levnadsideal, skönhet och hälsa i den svenska reklamens historia av Roger Qvarsell och Ulrika Torell.

Det är också kul att se gammal reklam för produkter som fortfarande säljs, som Salubrin till exempel. Ingenting verkar ha förändrats kring produkten under alla dessa år som gått! Etiketten verkar fortfarande vara densamma som på 30-40-talet, vilket är imponerande.

En av mina favoriter när det kommer till gammal reklam är Tretorns reklam för galoscher där en liten kyckling krupit ner i skon och fällt upp ett rött paraply för att skydda sig mot det dåliga vädret. Tyvärr vet jag inte när reklamen gjordes, det hade varit roligt att veta!

Om du har någon gammal reklamaffisch i gömmorna så släng den inte! Den kan vara eftertraktad på andrahandsmarknaden och du kan få lite pengar för den om du vill sälja. Annars kan man alltid plocka fram och rama in den och hänga upp på väggen.

Jag undrar vad det är med de gamla reklamerna som tilltalar oss. Är det att stilen skiljer sig så mycket från dagens reklam och konst, eller är det helt enkelt nostalgin? För min del är det nog nostalgin. Man tänker tillbaka och kommer ihåg roliga stunder från barndomen eller minns gamla produkter som inte längre finns.

Ibland är det dock humorn som tilltalar mig i de gamla reklamerna, även om det kanske inte är gångbart idag på många sätt.