produktplacering

Produktplacering är inget nytt fenomen och ser du en gammal film från 1980-talet så är det inte helt ovanligt att någon håller i en Coca Cola-burk, äter på McDonalds eller att en Pepsi-automat hamnar i blickfånget. Jag vet inte hur det var på den tiden men idag så är sådan produktplacering väldigt uppenbar.

Fenomenet med produktplacering har växt och på senare år så är det mer regel än undantag att en film eller serie innehåller mängder med produkter och reklamaffischer och annat som bara finns där för att göra reklam för en produkt. Det värsta är att många filmproduktioner är mer eller mindre beroende av produktplacering för att finansiera filmen, och därmed är det en växande marknad. Mycket beror på att reklam i TV-pauser har tappat sin slagkraft då många idag väljer att se film och tv på olika playtjänaster istället eller helt enkelt spolar förbi reklamen, om man har en inspelningsbar box.

Precis som alla annan reklam finns det bra och dålig sätt att använda sig av produktplacering, dock beror det på från vilken synvinkel. En bra produktplacering är när produkten i fråga inte ifrågasätts av tittaren och blir en naturlig del av filmen. Bra för filmen men kanske sämre för tittaren som inte själv kan identifiera att de blivit påverkade av reklam.

Å andra sidan kanske det är bättre att produktplaceringen är en naturlig del av filmen än att man får så ut med klumpiga produktplaceringar som förstör upplevelsen. Ett skräckexempelv är uppföljaren ”Wall Street’: Money never sleeps” som hade över 43 produkter som syntes i filmen och ofta väldigt tydligt.

En tydlig produktplacering som jag störde mig på var i Disney-filmen ”Tomorrowland” där de var tvungna att dricka Cola Cola för att inte må dåligt efter en resa mellan dimensionerna. Så tydligt och också illa för en film som är riktade mot barn och ungdomar.

Givetvis vore det bästa om produktplacering inte existerade överhuvudtaget men å andra sidan så vore det också konstigt om vissa filmer inte innehöll några produkter över huvudtaget då de ändå ska återspegla verkligheten.

Skulle jag dock få välja vore det nog ändå bästa om produktplaceringarna man gör i en film är utformade så att de inte märks och är en naturlig del av filmen. Blir bara irriterad när jag märker att en produkt får för mycket uppmärksamhet för då blir man misstänksam direkt.

Är du intresserad av att se vilka filmer som man ha identifierat placering av produkter och varumärken så finns det siter som är dedikerade för just detta och brandspotter.com är en av dessa siter.