priserNu har jag ju skrivit om lite tunga ämnen som reklamregler och problematiken med reklam för SMS-lån och reklam till barn. Istället tänkte jag skriva om något mer positivt – prisbelönt reklam!

En av mina favoritreklamer genom tiderna är SEB-reklamen Forever young. Den vann ett guldägg 2007 och utsågs till årets reklamfilm. Kampanjen gick ut på att få nya och gamla kunder att fundera på att börja pensionsspara. För att få ut budskapet i reklamen valde man att göra en film med stor igenkänningshumor för medelålders som börjar märka av ålderstecknen. Soundtracket i reklamen var förstås låten Forever Young med Alphaville. Reklambyrån bakom reklamen var Lowe Brindfors som gjort flera prisade reklamkampanjer, bland annat SAAB-reklamen med låten Release Me som blev en jättehit.

Men åter till SEB-reklamen Forever young, den fick som sagt guldägget 2007, men det är inte den enda prisbelönta reklamfilm de gjort. 2015 fick de ett nytt guldägg för bästa reklamfilm, denna gång hette reklamen Livet förändras och handlade om att spara pengar. Den reklamen skapades av Storåkers McCann.

En bransch jag tycker borde ha lyckats göra mycket mer och bättre reklam är försäkringsbolagen. Ett försäkringsbolag som står ut i mängden är dock IF som fick guldägget 2015 i kategorin alternativ media för sin kampanj ”Watch your back” som handlade om att uppmuntra människor att använda reflexer.

I kampanjen samarbetade IF och svenska modeföretaget BACK där man tog fram en kollektion med kläder och accessoarer i självlysande material. Sen marknadsförde man produkterna på olika sätt, bland annat i modebloggar, och fick stort genomslag för kampanjen och reflexprodukterna sålde slut.

Juryns motivering till varför IF-kampanjen vann guldägget är dessutom även den något extra:

”För att ni fått de mest reklamskeptiska att vilja bli era reklambärare. För att ni förvandlade det töntiga till en hype. För att ni lät varumärket ta ett steg tillbaka och istället skimra i reflexionen av er lysande idé. Och för att ni räddat liv på kuppen. Färre vackra lik. Mer vacker reklam. Tack IF” Citat ur jurymotiveringen till varför IF vann guldägget 2015 i kategorin Alternativa media, finns att läsa på guldagget.se/vinnare/watch-your-back

Du kan läsa mer försäkringsbolaget på denna sida. 

Reklambyrån som var med och skapade IF-kampanjen heter Forsman & Bodenfors. Reklambyrån är mycket meriterad och ligger bakom mängder med reklamsuccéer, bland annat de prisbelönta volvoreklamerna Made by Sweden feat Zlatan och Vintersaga. Hittills har de vunnit 40 guldägg i olika kategorier, vilket är fler guldägg än någon annan reklamfirma samlat ihop till!

Forsman & Bodenfors har inte bara vunnit nationella utmärkelser, de har även vunnit internationella priser som Cannes Lions, Eurobest och Epica. På deras webbsida stoltserar de med ett citat från Gunn Report som konstaterade att byrån var: ”Most awarded agency in the world 2014”.

Försäkringsbolaget IF har gjort en del reklamer som fastnat i minnet under åren. På den här sidan hittar du en rad olika försäkringsbolag, kolla igenom listan och se om du minns några av deras reklamer. Skriv sen och berätta hur många reklamkampanjer du kom på.