Ikea kasse

Blå kasse från IKEA. 5 kr. Bild lånad från IKEA.se

Det har väl knappast undgått någon att det kända lyxmärket Balenciaga gjort en kopia av IKEAs klassiska blå shoppingkasse! 20 000 kr vill de ha för den. En sensation i sig. Men IKEA stal hela showen med sitt briljanta svar på Instagram om att man kan köpa den hos dem för 5 kr, det vill säga 19 995 kr billigare.

IKEA spann sen vidare på uppmärksamheten och lade upp en guide över hur man skiljer en äkta IKEA-kasse från en fejkad. Hur kul som helst!

Nu ska det dock sägas att Balenciagas kasse är gjord i det betydligt mer exklusiva materialet läder, medan IKEAs kasse är gjord i det mer praktiska materialet nylon/plast. Detta gör prisskillnaden mellan de olika kassarna lite mer begriplig.

Det är dock fortfarande obegripligt hur Balenciaga tänkte när de plagierade den världsberömda blå kassen. Har denna gratisreklam varit till fördel för dem? Var det uttänkt från början att likheten med IKEA-kassen skulle uppmärksammas i media och ge dem reklam? Är allt bara en reklamkupp?

Jag är väldigt nyfiken på hur tankegångarna gick när de bestämde sig för att ta fram denna nya shoppingväska. Är ännu mer nyfiken på hur försäljningen har gått.

IKEA har i alla fall helt klart fått mycket gratis reklam och positiv uppmärksamhet tack vare Balenciaga. De har fått möjlighet framställa sig som ett generöst företag med självdistans och humor som gärna delar med sig av sin design. Att ta fram en så lyckad reklamkampanj hade inte varit enkelt. Så stort plus till dem för att de tog vara på tillfället och såg chansen att plocka poäng hos allmänheten.

Detta är dock inte första gången IKEA framstår som ett företag med humor. Ni har kanske sett reklamfilmen ”Experience the power of a bookbook”? Där beskriver IKEA Singapore det fantastiska med sin fysiska katalog. Inga laggningar, kristallklara bilder, inga kablar, ingen startknapp och livslång batterilängd. Reklamen kom ut 2015 och har över 18 miljoner visningar på youtube.

Själv tycker jag det är en jättemysig och bra reklam. Kolla in den om du inte sett den!

Men IKEA har inte bara fått positiv uppmärksamhet under åren. Deras reklamkampanjer skräddarsys för specifika marknader och det är inte alltid värderingarna i dessa reklamkampanjer passar ihop med våra värderingar. De har gjort kampanjer som kritiserats för att vara könsnormativa och diskriminerande. 2012 uppmärksammades det till exempel att IKEA retuscherat bort kvinnor från katalogen som ges ut i Saudiarabien. Detta fick förstås stor kritik och blev ett hett ämne på nätet. Många gjorde sig också lustiga på IKEAs bekostnad och skapade egna retuscherade bilder.

Jag hoppas de har lärt sig av historien så att vi slipper se oetisk reklam från ett så stort och välkänt bolag som IKEA framöver.